JUTTU TUTUSTA: Lobbari Meri Löyttyniemen kestävät kirjavalinnat
Kestävän kehityksen ammattilainen lobbarina Brysselissä – myös kirjavalinnat kestävät aikaa ja lukukertoja!
Meri Löyttyniemi toimii parhaillaan Milttonin lobbarina Brysselissä ja on virkavapaalla Aalto-yliopiston kestävän kehityksen erityisasiantuntijan tehtävästä. Ison perheen äiti ja intohimoinen ex-koripalloilija rakastaa lukemista.
Mitä luet?
Elämänkerrat tapetilla, mutta olen kaikkiruokainen; kirjoja, lehtiä, sarjakuvia, somea. Proosaa, faktaa, runoja, ammattikirjallisuutta. Pääosin suomeksi mutta myös ruotsi-englanti-ranska. Moni genre tullut kahlattua läpi.
Missä luet?
Illalla sängyssä, joka ilta. Pyhä riitti jota ilman uni ei tule, ja sitä edeltää lasten iltasatu. Aamulla lehtiä, ja aina muutoin kun voi ja ehtii. Myös nojatuolimatkailu on mahtavaa.
Mitä suosittelet?
Timothy Gallwey: Voita itsesi, voita vastustajasi (1974)
Henkisen valmennuksen edelläkävijä. Itselle käänteentekevä opus neljänkympin kieppeillä. Esimerkit nykylajistani tenniksestä mutta soveltaminen sopii kaikkeen elämässä. Toimii.
Hanna-Liisa Ryti-Erkinheimo: Gerda Rytin elämänkerta (1998)
…ja elämänkerroista viimeisimpinä Astrid Lindgren & Eeva Joenpelto, niitäkin suosittelen. Parhaat teokset toimivat yksityisestä yleiseen pureutuen historiaan ja aikakauden ilmiöihin, kuvaten ihmisenä olemisen sietämätöntä keveyttä.
Kjell Westö: Leijat Helsingin yllä (1996)
Koko Westön tuotanto on hyvää luettavaa, mutta tämä niistä paras. Ajankuvaa, Helsinkiä, ihmiskohtaloita nousukauden ja laman pyörteissä.
Panu Nykänen: TKK 100v –historiikki (2008)
Tartuin kaksiosaiseen paksuun teokseen skeptisenä, mutta osoittautui erittäin mielenkiintoiseksi. Kuvaa Suomen tarinaa ja nousua korkeakoulutuksen kautta.
Allison Pearson: Kate Reddy – Täydellä teholla yötä päivää. Uraäidin päiväkirja (2004)
Suosittelen erityisesti ruuhkavuosia eläville, ei tiedä itkeä vai nauraa!
Suvi Ahola: Koko suku keittiössä (2002)
Ruoka on elämän peruspilareita, ja pöydän äärelle kokoontuvat läheiset. Mielenkiintoisia tarinoita sukutraditioista, antoisaa peilata myös oman perheen ruokatapoja ja -kulttuuria.
Saska Saarikoski: (Henrik) Dettmann ja johtamisen taito (2015)
Vaikkei koripallo olisi lajisi, niin suosittelen tätä valmentajan kasvutarinaa johtamisoppaana.
Leeni Peltonen: Valvomo (2016)
Unen merkitystä ei voi liikaa korostaa. Kirja avaa havainnollisesti alan tutkimustietoa.
Satu Hassi: Magdalena ei häpeä enää (1984)
Koskettava runokirja poliitikolta ja nuorelta sähkövoimatekniikan lisensiaatilta. Runojen ja aforismien maailma avautui lasten vauva-iässä, liekö riittävä (keski)ikä (ja väsymys!).
Risto Isomäki: Sarasvatin hiekkaa (2005)
Sujuvaa & viihdyttävää luettavaa, ja pelottavan apokalyptinen. Myös danbrownit, leenalehtolaiset, ilkkaremekset ja muut sen sellaiset tulee kahlattua.
T.Küstenmacher, L.Seiwert: Simplify your life – Vähemmän on enemmän elämässä (2010)
Elämän konmarittamista – suositeltava opus kenelle tahansa.
Pentti Linkola: Johdatus 1990-luvun ajatteluun (1989)
Nuori idealisti luki ahmien, samalla polulla ollaan edelleen.
Aili Somersalo: Mestaritontun seikkailut (1919)
Lastenkirja-suosikkini, klassikko kaiken ikäisille.
Toimituksen (Kirsin) huomautus: Merin kirjavalinnoista moni on julkaisu muutamia vuosia tai vuosikymmeniä sitten. Kuvitukseen valittiin kirjat, jotka ovat edelleen kustantajien luettelossa ja näin ollen pitäisi löytyä myös kirjakaupoista. Muita kannattaa etsiä kestävän kehityksen mukaisesti antikvariaateista ja kirjastoista.
Katso tästä, ketkä muut ovat osallistuneet JUTTU TUTUSTA -sarjaamme!
Aiheeseen liittyy
Liittyvät artikkelit
-
Lukupiiri kokoontui askartelemaan Laterna Magican kollaasityöpajaan
Lukupiiri – Kirjoista keskustelemisen elämää muuttava taika -kirjassani kerron, kuinka aina välillä on hyvä
-
Kirjasomen vuoden 2023 suosikit – perinteisen Blogistanian Finlandia -äänestyksen tulokset
Blogistania eli Suomen kirjasomen vaikuttajat – kirjabloggaajat, kirjagrammaajat, kirjatokkaajat ja kirjatubettajat – ovat äänestäneet